Wat is dry needling?

Dry needling is een innovatieve fysiotherapeutische behandelmethode, die gericht is op de spierklachten. Door middel van het met de naald aanprikken van verhardingen in de spieren, kunnen deze snel ontspannen raken.

Is dry needling dan hetzelfde als acupunctuur?

Bij klassieke acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt, die daar enige tijd in blijven zitten. Er wordt bij acupunctuur geprikt volgens de energiebanen van het lichaam. Bij dry needling wordt er één naald kortdurig in het lichaam geprikt, op de plaats van de spierverharding. Het effect van dry needling is te verklaren door de fysiologie en biochemische processen.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint (spierverharding) is een hard aanvoelende plek in een spier, die naast de lokale pijn ook pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken. Deze triggerpoints worden in de volksmond “knopen” genoemd, deze hebben we allemaal en kunnen ook niet weg, actieve triggerpoints geven pijnklachten en worden dus door ons behandeld met een naald.

Hoe voelt het aan?

Het inbrengen van de naald voelt u niet of nauwelijks, als de triggerpoint wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant en ontspant, dit voelt aan alsof u een schokje krijgt. Het kort aanspannen van de spier, kan als pijnlijk of vervelend ervaren worden. Na de behandeling zal de spier soepeler en minder pijnlijk aanvoelen. Wel is het mogelijk dat u nog een aantal dagen last houdt van een beurs gevoel. Vervolgens zal u oefeningen en adviezen krijgen om de verbeterde situatie te behouden. Al onze therapeuten zijn geschoold in deze behandelmethode en deden dit bij myopain.